העתירה לבג”צ

שיא עשיית המאבק למען פטור זקן לכולם היא העתירה ההיסטורית לבג”צ!

מדובר בהצלחה משמעותית לאור השינוי שחל ברמת השיח בצבא ובמדינה, הסקירה התקשורתית הרחבה, והחשוב מכל – חלוקה בפועל של למעלה מ-43,000 פטורי זקן בצה”ל.

לאחר קמפיין מימון המונים מוצלח, עבודת מחקר של חודשים ארוכים של מטה המאבק, גיוס וליווי ממושך של 130 עותרים פוטנציאלים אל מול הפרקליטות הצבאית – הגשנו יחד עם 17 עותרים ו-29 מצהירים בשמם של אלפי חיילים, נגדים וקצינים מכל יחידות הצבא את עתירת החיילים הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה.
בבסיס העתירה לבג”צ תקפנו את מדיניותו הלא-חוקית והמוכחשת של צה”ל והרמטכ”ל לצמצום דראסטי ומאסיבי של כמויות ההיתרים לגידול זקן ברחבי הצבא, עד כדי שלילתם כמעט לחלוטין. בנוסף, העתירה תקפה את האפליה הפסולה שמדיניות זו יוצרת בין חיילים חילוניים לעומת חיילים דתיים ובין חיילי חובה לעומת מפקדים בכירים – כי מגיע פטור זקן לכולם!
לפניכם נוסח העתירה לאחר צינזור שמות העותרים, המצהירים והיחידות. מיד אחר כך תוכלו לקרוא את עמדת פרקליטות המדינה ואת פסק הדין של שופטי בית המשפט העליון. בסוף תוכלו לעיין בפנייה רשמית של המאבק לפרקליט הצבאי הראשי בבקשה להבהיר בפני המפקדים שיש לקיים את פקודת הזקן כלשונה.

כל זה התאפשר בזכות הצוות המשפטי שלנו: עו”ד אפרת נחמני-בר, עו”ד ליאור שטלצר.

לקישור למדריך כיצד להוציא פטור זקן בצה”ל לחץ כאן

 

אורך העתירה עצמה – 63 עמודים, אך כולל הנספחים היא מגיעה לכ-600 עמודים מלאים המחולקים לשלושה כרכים.

 

להורדה כקובץ pdf לחצו כאן 

תגובת המדינה לעתירה:

 

תשובת פרקליטות המדינה: הכחשה של המדיניות הלא-חוקית של צמצום המזוקנים ושל האפליה החמורה בצבא.

לאורך כל כתב התשובה של פרקליטות המדינה לטענות שלנו – נחרדנו לגלות עיוותים והתעלמות מוחלטת מהראיות שהוספנו לעתירה ומוכיחות את קיום המדיניות הלא-חוקית וניתוק מזעזע מהמציאות בשטח.
יותר מזה, פרקליטות המדינה ברוב חוצפתה טוענת על עיכוב משמעותי מתיקון פקודת הזקנים ועד הגשת העתירה שלנו – כשהעיכוב נעשה על ידי חבריהם מהפרקליטות הצבאית. לטענתם זוהי סיבה לבטל את העתירה… אבל זו פשוט הוכחה לתרבות הפגומה של צה”ל ולחוסר הכבוד לאלפי המשרתים שנמנעת מהם הזכות הבסיסית לגדל זקן בניגוד לחוק ולצדק.

פסק דין בג"צ:

שופטי בג”צ דחו את העתירה על הסף. תגובת המאבק: “דחיית העתירה היא יריקה בפני המשרתים בצה”ל הסובלים ממדיניות דרקונית ויום יומית כנגד הזכות הבסיסית לגדל זקן גם בימים אלו. עשרות ראיות מוצקות המוכיחות שבכל יחידות הצבא קיימת מדיניות הם לא “ליקויים נקודתיים” כפי שמנסים להציג, בטח ובטח לא מקובל ההתעלמות המוחלטת על ידי פרקליטות המדינה של מקרים בולטים כמו בחיל הים”.

פניית המאבק לפצ"ר:

לאחר שפרקליטות המדינה הצהירה בכתב התשובה שלה לבג”צ שאין מדיניות לצמצום המזוקנים בצבא, והשופטים קיבלו את עמדתם – פנינו בצורה רשמית לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה להבהיר למפקדים שאת הפקודה יש לקיים כלשונה!

הפרקליט הצבאי הראשי עומד בראש מערך הפרקליטות הצבאית והוא אמון על אכיפת שלטון החוק והמשמעת בצה”ל. לכן העברנו לשולחנו מכתב רשמי באמצעות צוות עורכי הדין שיצגו את העותרים בעתירה לבג”צ. הדרישה היא פשוטה – מצופה ממנו לפעול להבהרת המצב המשפטי הקיים למפקדי הצבא – יש לאפשר גידול זקן לחייל שהזקן מהווה חלק מדמותו, מהוויתו או מזהותו. בין אם הוא חילוני או דתי.
למרות הצהרת הפרקליטות הצבאית בכתב התשובה שלהם לעתירה, אנו עדים לשורה של פגמים חמורים והתנהלות לא תקינה באשר לקיום פקודת הזקן בצה״ל (מכסות בחיל הים, מסדר קריעת פטור בגולני וצנחנים ודוגמאות רבות). אם באמת מדובר ב-“ליקויים נקודתיים”. לכן אנו מצפים מכבוד הפצ”ר למלא את תפקידו ולוודא שהפקודה מיושמת כראוי בקרב מפקדים בכל יחידות הצבא.

תגובת פצ"ר למאבק:

לקישור למדריך המעודכן איך להוציא פטור זקן בצה”ל לחץ כאן.

מרצ'נדייז לתרומה למאבק

רוצה להשיג פטור זקן ולשמור עליו?

הירשם לעדכוני מדריך פטור זקן ופקודת הזקן
וקבל 10% הנחה על פק"ל ההסתערות לפטור זקן!