ברוך הבא למדריך פטור זקן הרשמי. שיהיה בהצמחה!

עדכון אחרון: אוגוסט 2023

אז איך להוציא פטור זקן בצה”ל? רגע לפני שנענה על השאלה בצורה מפורטת באמצעות מדריך פטור זקן,

קבלו פסקה קצרה על ההיסטוריה של #פטורזקןלכולם –

ביולי 2020 החל מאבק #פטורזקןלכולם לאחר עדכון הפקודה ו”הנחיית רמטכ”ל” לצמצם את כמות המזוקנים בצה”ל, שיצרה בפועל אפליה חמורה בין דתיים לחילוניים וקצינים בכירים וזוטרים. יצאנו בקמפיין מימון המונים במהלכו 120,000 ש”ח נתרמו. עם הסכום הזה גייסנו את צוות עורכי הדין המקצועיים ביותר במשפט צבאי ועתרנו לבג”צ החיילים הגדול בתולדות המדינה! המאבק סוקר רבות בתקשורת ובמקביל למאבק המשפטי יצרנו את המדריך לפטור זקן, ליווינו באופן שוטף רבבות חיילים, ונכון לרגע זה יש בצה”ל כבר למעלה מ-43,000 פטורי זקן חוקיים (לא כולל פטורים רפואיים)!

מה הכי חשוב לדעת על איך מוציאים פטור זקן בצה”ל?

  1. יש לך זכות מלאה לפטור זקן!
  2. המסע לא קל – אבל אפשרי. רוב הצבא כיום הוא מזוקן.
  3. זה תלוי בעיקר בך. ברצון שלך להילחם. באמונה שלך שמגיע לך זקן ושאתה יוצא לקרב על הזקן.
  4. כמו בכל מלחמה – הדרך לנצח עוברת דרך למידה ותכנון. שב, תלמד ותנצח!

*אין לראות במדריך זה ייעוץ משפטי וההסתמכות על הדברים הרשומים במדריך זה היא באחריותכם בלבד.

*אין במדריך זה שום עידוד להפרת פקודה אלא רק קריאה לפעולה מתוך הכרת הנהלים והפקודות הקיימות.

נגן וידאו

תוכן עניינים

מה הן שלושת האפשרויות להוצאת פטור זקן בצה”ל?

פטור מטעמים אישיים: פטור זה מוענק לחייל שהזקן או השפם מהווה חלק מדמותו, מהווייתו או מזהותו או כי קיימת סיבה חריגה המצדיקה מתן היתר. במילים אחרות – יש לך זכות מלאה לגדל זקן בצה”ל! [למדריך פטור זקן אישי – לחצו כאן]

פטור מטעמים אישיים – דתיים: הפטור הנפוץ ביותר בצה”ל מבין השלושה. את הפטור מקבלים לאחר המלצה מרב. בשיחה עם הרב תצטרך לענות על סדרה של שאלות (“דתומטר”) שיוכיחו שאתה שומר מצוות ובוגר החינוך הדתי. [למדריך פטור זקן דתי כולל שאלות הרב – לחצו כאן]

פטור מטעמים רפואיים –זהו פטור זמני שיש לחדש אותו תכופות (מקסימום 180 ימים). הליך החידוש כרוך ברוב הפעמים בגילוח ובהוכחה מחדש לכך שהבעיה הרפואית עדיין קיימת. הפטור יינתן לחיילים עם מעל 20 פצעים על עור הפנים, אסתמה של העור, אקזמה באזור הפנים, אלרגיה חמורה בפנים, פסוריאזיס, צלקות או חתכים, שומות ונגעים בפנים. [למדריך פטור זקן רפואי – לחצו כאן]

#פטורזקןלכולם

איך להוציא פטור זקן מטעמים אישיים?

רגע של היסטוריה: הזכות להיות מזוקן

בשנת 2015 שונתה הפקודה הצבאית בנושא קבלת היתרים לגידול זְקָנים בצבא. בעקבות הליך משפטי בבג”צ נוספה האפשרות לפטור אישי על בסיס זהותי ומהותי. בית המשפט העליון פסק שלפי חוק יסוד עבוד האדם וחירותו – הזכות לעצב את הפנים ולגדל זקן מכל סיבה שהיא – היא זכות יסוד!

בשנת 2018 הפקודה עודכנה ונוספה האפשרות לערעור. ביולי 2020 הפקודה התעדכנה פעם נוספת בעקבות “הנחיית הרמטכ”ל”. מעתה הדרג המאשר הוא בדרגת סא”ל ומעלה ויש לחדש את הפטור אחת לשנה. בינואר 2021 המאבק למען פטור זקן לכולם הגיש עתירה לבג”ץ בעקבות מדיניותו הלא-חוקית והמוכחשת של צה”ל והרמטכ”ל לצמצום דראסטי ומאסיבי של כמויות ההיתרים לגידול זקן ברחבי הצבא, עד כדי שלילתם כמעט לחלוטין. העתירה תקפה את האפליה הפסולה שמדיניות זו יוצרת בין חיילים חילוניים לעומת חיילים דתיים ובין חיילי חובה לעומת מפקדים בכירים. בחודש מאי 2021 שופטי בג”צ דחו את העתירה, אך במהלך הקמפיין הגענו ל-43,000 פטורי זקן בצה”ל (לא כולל פטורים רפואיים).

לפקודה המלאה כולל העדכונים שלה – לחץ כאן

השלבים לקבלת פטור זקן אישי:

  1. ניסוח בקשה
  2. הגשת ערעור
  3. פניה לנציב קבילות החיילים
נגן וידאו

מה צריך לעשות לפני הגיוס במטרה לקבל פטור זקן אישי?

איך להתכונן לקבלת פטור זקן לפני הגיוס?
חשוב מאוד לפני הכל להכין את מכתב הבקשה לקבלת פטור זקן אישי. את המכתב מכינים בבית ולוקחים אותו איתכם לבקו”ם.

המכתב האישי הוא חלק *קריטי* להצלחה בבקשה לפטור זקן. הוא מבדל את אלה שחשוב להם הזקן מאלה שהזקן לא כזה חשוב להם. הוא עוזר לך לנסח ולהבין את הטיעונים למה מגיע לך הזקן ועוזר למפקדים להבין שאתה מאוד רציני כלפי הרצון שלך לגדל זקן בצבא.

מה לכתוב במכתב? המכתב חייב להכיל:

  1. הסבר ברור ומפורט ככל האפשר, בשפתך, מדוע הזקן הוא חלק ממי שאתה.
  2. חשוב לשמור על כתיבה מכובדת ומכבדת, ולהיות ענייניים וברורים מאוד. מומלץ לחלק לפסקאות.
  3. יש לצרף כמה שיותר תמונות מגוונות (כדאי לפחות 5, ואם ניתן אז למלא עמוד שלם בתמונות). מטרת התמונות היא להראות שאתה מזוקן כבר תקופה, ועוטה על פניך זקן עבות שאי אפשר לערער על אורכו או קיומו.
  4. תוסיף שלמדת את הפקודה. תדגיש שאתה נחוש לעשות הכל כדי לקבל את הפטור המגיע לך בזכות ולא בחסד. שבכוונתך להגיש ערעורים ואף לפנות לנציב קבילות החיילים אם תאלץ.
  5. אפשר וכדאי לצרף כל מסמך נוסף שיכול להוכיח את הרצינות שלך.
  6. קח את הנושא ברצינות, נסח, הקליד, תעשה הגהה, תן לעוד אנשים לראות מה כתבת ולדייק את המכתב. הכנת המכתב קריטית מאוד. תשקיע.
  7. את המכתב המוכן יש להדפיס במספר עותקים ולקחת איתך לכל מקום.
  8. מומלץ להיעזר בשבלונה של מאבק פטור זקן שעזרה כבר לאלפי חיילים לגדל זקן בצה”ל בקישור כאן.
דוגמא למכתב בקשה לפטור זקן אישי

השבלונה שלנו של מה לכתוב במכתב פטור זקן אישי עזרה כבר לאלפי חיילים.

היא מכווינה אותך בדיוק מה לכתוב במכתב בצורה הכי פשוטה שאפשר.

מומלץ מאוד להיעזר בה ולכתוב אותה מחדש במילים שלך עם דוגמאות אישיות שלך.

השבלונה למכתב יחד עם עוד מסמכים חשובים נמצאת בפק”ל ההסתערות בקישור הזה.

מה עושים ביום הגיוס?

איך מוציאים פטור זקן זמני בבקו”ם?
המטרה היא קבלת פטור בקו”ם – פטור זקן זמני שייתן לך 30 יום לסדר את הפטור הקבוע.
כאשר תגיע לבקו”ם, במסגרת שרשרת החיול תידרש לעבור כמה וכמה תחנות בדרך להפיכתך מאזרח לחייל. חשוב מאוד שתגיע מזוקן לבקו”ם. לא לסדר לפני הגיוס את הזקן. חשוב לאפשר לו להיות כמה שיותר ארוך ומלא – יותר ארוך, יותר סיכוי לפטור זקן.

התחנה החשובה ביותר ביום הגיוס היא תחנת אימות הנתונים. תחנה קריטית – שים לב.
בתחנת אימות נתונים עליך לבקש לקבל  “פטור זקן מסיבות אישיות”.
תדגיש כי אתה מבקש את הפטור האישי.

ייתכן ותישאל ע”י הפקיד/ה בתחנת אימות הנתונים שאלות קצרות לגבי זהותך המזוקנת כמו: כמה זמן אתה כבר מזוקן וכו’. לאחר מענה על שאלות אלו תקבל פטור זקן זמני ממניעים אישיים. שים לב שהפקיד/ה יבחן את הופעתך ויוודא כי אתה בעל זקן משמעותי.

עם זאת, אין לפקיד/ה שום סמכות להחליט כי אין לך “מספיק זקן” או שלא מגיע לך פטור זמני. תתעקש!
אם מסיבה כלשהי מסרבים לתת לך פטור זמני בתחנה – תדרוש לדבר עם המפקד/ת האחראי/ת ותעמוד על זכותך לפטור זמני. חשוב לזכור לא לעזוב את עמדת אימות הנתונים בלי פטור זקן זמני מתחנה זו. הפטור בקו”ם יינתן לכם רק שם! אל תוותרו עליו ואל תקומו משם בלי פטור.

ללא פטור זמני הסיכויים שלכם להוציא את הפטור הקבוע – יהיו הרבה פחות גבוהים  – התעקש לצאת מהבקום עם הפטור הזמני ביד.

איך מוציאים פטור זקן אישי בטירונות?

לאחר שתגיע מהבקו”ם לבסיס הטירונות עליך לבקש מהמפקד הישיר שלך לקבל פטור זקן אישי קבוע. אל תמתין לסיום הפטור הזמני – תגיש מיד בקשה.

ראשית עליך להגיש טופס בקשה מסודר יחד עם המכתב שהכנת בבית. (עם השבלונה בקישור הזה.)
את הטופס תקבל מהמפקד או מהרס”ר. חייב להיות טופס, ודא שאכן קיים ותדרוש לקבלו.

אם הגשת את הטופס בזמן שהיית ב-30 ימי הפטור בקו”ם לא יכולים להכריח אותך להתגלח עד שתקבל תשובה חתומה ומנומקת בכתב בשלב הערעור.

במקרה שהטופס חזר ללא אישור – זכותך להגיש ערעור.
תתעקש על זה ואל תתן להם לגלח אותך קודם. אין להם זכות לעשות זאת (הסעיף בפקודה שמאפשר לך לא להתגלח עד תשובה בערעור בקישור הזה.).

מה עוד אפשר לעשות כדי לשפר את הסיכויים לפטור אישי?
בכל שיחה אישית עם כל אחד מחברי הסגל בטירונות תעלה את נושא הזקן. לא משנה מה הדרגה. לא משנה על מה השיחה = דבר על הזקן שלך. שכולם ידעו כמה זה כואב לך, כמה זה חשוב לך. תשאף ותחתור לשיחה אישית אצל המפקד (מ”פ / מג”ד). שיחה כזו יכולה לתת לך הרבה נקודות בדרך לפטור. איך מתכוננים לשיחה חיובית אצל המפקד? – לחצו כאן

נחישות – יש לכם זכות לשמור על הזקן שלך עד שתקבל תשובה לערעור. לא להתגלח! גם אם המ”כ אמר. גם אם הרס”ר צעק. לפי פקודת הזקן בצה”ל – יש לך זכות מלאה להישאר מזוקן. אל תוותר עליה. הזקן שלך הוא חלק מהזהות שלך – תתעקש! תילחם! תנצח!

קיבלתי תשובה שלילית לבקשה לפטור אישי, מה עושים?

קיבלת תשובה חיובית? מדהים! תעדכן אותנו באינסטגרם!

קיבלת תשובה שלילית? זה הזמן לערער. תכין את עצמך נפשית מראש לשלב הזה, רבים מגיעים אליו.

גם אם המפקד קרא את הבקשה שלכם וגם אם לא,
גם אם קיבלתם תשובה רשמית בכתב וגם אם לא – זכותכם לערער!

התשובה לבקשה הראשונה שלך צריכה להתקבל תוך 30 יום. מי שהטירונות שלו קצרה מ-30 יום, חייבים לספק לו את התשובה עד סיום הטירונות. זהו עדכון פקודה חדש מאפריל 2021.

התשובה צריכה להגיע בכתב, מנומקת ובחתימת קצין בדרגת סגן אלוף ומעלה. חריגה מכל אחד מהווה עילה להגשת קבילה בהמשך בגלל התנהלות לא תקינה. לאחר קבלת תשובה שלילית יש לך 48 שעות להגיש ערעור. מכתב הערעור ילך למפקד גבוה יותר, בד”כ בדרגת אל”ם.

לא ניתן לאלץ אותך להתגלח אם הגשת את הערעור תוך 48 שעות מקבלת התשובה!

איך מגישים ערעור על תשובה שלילית בבקשה לפטור זקן אישי?

הערעור מבוסס על שתי נקודות

  • בעיה בנהלים: האם כל הנהלים היו תקינים לפי הפקודה? קיבלת תשובה בכתב? יש נימוק? חתימה של סא”ל? התשובה הגיעה תוך 30 יום? כל חריגה מהווה עילה לערעור. תדגיש את הליקוי בתהליך במכתב הערעור.

  • הזכות שלכם לפטור זקן: יש להתעקש על הטענות המרכזיות שלכם שכבר כתבתם במכתב הראשון. המסר שצריך להישמע במכתב הערעור שלכם הוא: יש לי זכות מלאה לפטור זקן. אני יודע שאני צודק. הפקודה מאפשרת לי לקבל פטור אישי. הזקן הוא חלק מזהותי ומהווייתי ואני הולך להתעקש על זה. כולל פניה לנציב קבילות החיילים. תהיה נחוש וברור!

שבלונה לדוגמה למכתב ערעור על בקשה לפטור זקן אישי, שמכווינה אתכם בצורה מדויקת מה לכתוב, יחד עם מסמכים חשובים נוספים שיעזרו לכם בדרך לפטור זקן, נמצאת בפק”ל ההסתערות בקישור הזה.

הערעור צריך להיות מסודר ומבוסס על השבלונה שלנו (בקישור מעל), רצוי מודפס, עם תמונות מצורפות, עם צילום של התשובה שקיבלתם, הדגשות על הליקויים בתהליך שמצאתם, וכל חומר כתוב נוסף שאתם יכולים להוסיף. תדאג להעביר את הערעור תוך 48 שעות בכמה עותקים למפקד שלך.

תוך כמה זמן מתקבלת התשובה לערעור: לפי תיקון הפקודה מאפריל 2021, עליך לקבל תשובה בכתב כולל נימוק וחתימה תוך 14 יום.

בשלב הערעור, לפי הפקודה, על קצין לראיין אתכם על הבקשה שלכם לפטור. ראיון עם קצין (רצוי מ”פ או מג”ד) הוא הזדמנות נדירה וחשובה להשפיע על קבלת הפטור. נסה לבקש פגישה כזו. קיבלת פגישה? תתכונן אליה טוב.

שים לב: במידה והגשת את הבקשה בזמן שהיה לך פטור בקום, לפי הפקודה אתה לא מחוייב להתגלח עד שמתקבלת תשובה מנומקת בכתב בערעור.

אומרים לך להתגלח למרות זאת? תתעקש על הפקודה, וצור איתנו קשר!

איך להתכונן לראיון עם המפקד על הבקשה לפטור זקן?

פגישה ב-4 עיניים עם המפקד שלך יכולה להעלות משמעותית את הסיכויים שלך להוציא פטור זקן.
במעמד של שיחה כנה עם המ”פ או המג”ד יש לך הזדמנות לשכנע ולקבל את הפטור המיוחל.

אנחנו ממליצים לעשות מאמץ ולהגיע למעמד של שיחה אישית או “דלת פתוחה” אצל המפקד שלך.

במסגרת שלב הערעור מפקד מחוייב לראיין אותך ולשמוע ממך את הסיבות לבקשת הפטור. מעבר להליך הפורמלי, מפקד מחויב להיפגש אישית עם חיילים כאשר הם מבקשים זאת. אז תבקש. אולי הפגישה תתקיים רק אחרי כמה בקשות או כמה שבועות אבל אם תתעקש – היא תתקיים.

זו הזדמנות אחת ויחידה להשמיע את הקול האמיתי שלך ולשכנע. הזדמנות שאסור לפספס. אז חשוב להתכונן לקראתה:

  1. לרשום על נייר מסודר את ההסבר במילים שלך למה הזקן הוא חלק מהזהות שלך, והסיבות הנוספות שבזכותן מגיע לך פטור – מומלץ להיעזר בפק”ל הסתערות
  2. תעשה חזרות על אופן הצגת הסיבות. ממש להגיד בקול רם לחבר או מול המראה.  
  3. זכור! – גם המג”ד או המ”פ הם אנשים. הם עסוקים ועייפים. יש לך זמן מוגבל בשיחה עם המפקד – נצל אותו בחוכמה, תגיע מיד לפואנטה.
  4. לדבר אל הלב – חשוב מאוד להיות מכוונים ישר לעניין, לכאב שלך, למה אתה לא מסוגל לחשוב על עצמך ללא זקן, למה אתה פשוט מוכרח להשאיר את הזקן על הפנים.
  5. יש להיות כנים ואמיתיים.להסתכל למג”ד בעיניים ולהגיד את כל האמת. ממש לשים את הלב שלך על השולחן.
  6. זה לא הזמן לביקורת או לתלונות. גם אם ההליך לא היה תקין. גם אם אתה מלא באכזבה על ההתנהלות ביחידה או בנהלי פטור הזקן – תבלע את זה. תהיה ענייני ותראה שאתה מתמקד בעיקר: הזקן שלך הוא חלק מהזהות שלך, מגיע לך פטור זקן ואתה הולך לקבל אותו.
 
מסמך מפורט עם שאלות ותשובות של שיחה לדוגמה עם המפקד, יחד עם מסמכים חשובים נוספים שיעזרו לכם בדרך לפטור זקן, נמצאת בפק”ל ההסתערות בקישור הזה.

קיבלתי תשובה שלילית לערעור, מה עושים?

קיבלת תשובה שלילית – למרות שהוכחת במכתב, בערעור ובשיחה עם המפקד שהזקן חלק מהזהות שלך?
השלב הבא בקרב על הזקן שלך הוא לפנות לנציב קבילות החיילים.

בדקת האם הנוהל היה תקין?
לפי הנוהל כאשר מדובר בערעור, על המפקד שלך לראיין אותך בנושא. אתה אמור לקבל תשובה בכתב מקצין בדרגת סא”ל ומעלה בה יהיה נימוק כתוב וחתימה של הסא”ל. התשובה צריכה להתקבל תוך 14 יום. כל חריגה מאחד מהנהלים של קבלת התשובה הוא עילה לפנייה לקצינת פניות הציבור של אכ”א, ולאחר מכן קבילה לנציב קבילות החיילים.

הנוהל לא היה תקין וקיבלת תשובה שלילית בערעור?
זה הזמן להתקשר לקצינת פניות צה”ל במספר טלפון 1111 – יש לעדכן שהנוהל לא היה תקין, לא לפי הפקודה, ולדרוש שהיא תתערב, שיתנו לך אפשרות לערעור נוסף.

קצינת פניות לא עזרה לך?
בשלב הזה תאלץ להיפרד מהזקן, בתקווה שזו פרידה זמנית. אך אל ייאוש, יש עוד מה לעשות! עכשיו הזמן לפנות לנציב קבילות החיילים.

קיבלתי תשובה שלילית, הנוהל היה תקין, מה עוד אפשר לעשות?
להגיש קבילה על נוקשות יתרה או אי צדק בולט – כדאי להיעזר בשבלונה שלנו בפק”ל הסתערות.

איך מגישים קבילה לנציב קבילות החיילים?

אתה מרגיש שנעשה לך עוול? בדיוק למצבים כאלו יש נציב קבילות החיילים. זה הגוף שבא לעזרת החיילים שהזכויות שלהם נלקחו מהם, כמו במקרה שלך. הם פה כדי לעזור. הטיפול שלהם הוא מהיר ויעיל. הם יפנו אליך לקבלת כל הפרטים וישמרו איתך על קשר. שים לב – גם ההורים יכולים להגיש קבילה בשמך.

חשוב להבין – אם הוכחת במכתב הבקשה והערעור שלך כי הזקן שלך הוא חלק מהזהות שלך, חלק ממי שאתה, בדיוק כפי שכתוב בפקודת הזקן בצה”ל – יש לך את הזכות המלאה לקבל היתר זקן. הקרב על הזקן ממשיך!

מה העילה להגשת הקבילה? כדי להגיש קבילה אנחנו נברר קודם כל מה העילה. מה היה לא תקין בתהליך שיאפשר לנו להגיש עילה. עילות אפשריות לשלב הבקשה – לא קיבלנו תשובה בכתב, לא היה נימוק, לא הייתה חתימה של סא”ל ומעלה. עילות אפשרויות לקבילה בשלב הערעור – לא קיבלתי תשובה בכתב, לא היה נימוק, לא הייתה חתימה של סא”ל ומעלה, התהליך היה ארוך המיוחד, הכריחו אותי להתגלח. עילה מיוחדת – נוקשות יתירה או אי צדק בולט.

איך מכינים קבילה? עליך לכתוב לנקח”ל מייל ובו פירוט האירועים וכל הפגמים שהיו בתהליך, לצרף את מכתב הבקשה שלכם, הערעור, והתשובות שקיבלת.

את מי אני קובל? לא חייבים לקבול אישית אף אחד. גם אין צורך להשיג את פרטי המפקדים שלך. ניתן גם לקבול יחידה ולא מפקד.

מה יחשבו עלי ביחידה אם אני אקבול? ברוב היחידות לא אוהבים שנקח”ל מגיע לבירורים אצלם. זה מייצר הרבה עבודה ביחידה ועלול לפגוע בשמה הטוב. יכול להיות שבמשך תקופת זמן מסויימת לא תהיה החייל הכי פופולרי ביחידה.

טכנית אסור לאף אחד לפגוע בך בשום צורה שהיא כי הגשת קבילה, זו היא זכות שיש לכל חייל בצה”ל ואסור לגעת בך. בהמשך קיים סיכוי טוב שביחידה יעריכו את זה שאתה עומד על הזכויות שלך ומוכן להיאבק על מה שחשוב לך. יותר חשוב מזה הוא שאתה תוכל להגיד לעצמך שעשית כל מה שאתה יכול למען הזהות שלך. שאתה תדע שנאבקת עד הסוף.

כדי להגיש קבילה אני אצטרך להתגלח?
חדשות רעות. אחרי תשובה שלילית על הערעור תצטרך להתגלח. עד לקבלת התשובה שתגיע מנקח”ל.

האם נקח”ל ייתן לי פטור זקן? נקח”ל יבדוק לעומק את הבקשה שלך ואם ימצא שאתה צודק, הוא ינחה את היחידה שלך לאפשר לך לערער שוב; במרבית המקרים בשלב הזה היחידה תחליט להעניק לך את פטור הזקן.

כתובת המייל: nakhal@mod.gov.il

ניתן לפנות ישירות למוקד בימים א’ עד ה’ בין השעות: 09:00 עד 12:30; 13:30 עד 17:00.

מספר טלפון: 03-6977374

דוגמה למכתב לנציב קבילות החיילים, שמכווינה אתכם בצורה מדויקת מה לכתוב, נמצאת בפק”ל ההסתערות בקישור הזה. לקראת הקבילה צרו איתנו קשר כדי שנוכל ללוות אתכם כמיטב יכולתנו.

איך להוציא פטור זקן אישי למי שכבר בשירות צבאי?

גם אם אתה כבר בצבא – גם לך יש זכות לפטור זקן!

קודם כל תצטרכו לקבל אישור מהמפקד להגיש בקשה.

פנה אליו עניינית, בצורה כנה ומכובדת ויש סיכוי טוב שיאפשר לך להגיש בקשה.

קיבלת אישור להגיש בקשה? הכן מכתב לפי ההנחיות בפק”ל הסתערות ותגיש למפקד/רס”ר.

וודא כי המכתב מוצמד עם סיכה לטופס הבקשה. בשלב הזה טופס הבקשה שלך הולך לאישור.

אתה זקוק להמלצה של מפקד על הטופס. בד”כ זה אמור להיות רס”ן ומעלה או תפקיד מ”פ. ייתכן כי יזמינו אותך לראיון בנושא. אם כן – חשוב שתחזור בצורה ברורה על כל מה שרשמת במכתב, ותתכונן אליו טוב טוב עם הפק”ל הסתערות.

אם אתה כבר בצבא ומגולח – גם אם הגשת בקשה, לצערנו יהיה עליך להמשיך להתגלח עד שיגיע הפטור.
טיפ מיוחד – תחתור להגיע לאחר הגשת הבקשה לשיחה אישית אצל המפקד. זה יכול לשנות לחלוטין את ההתייחסות לבקשה שלך. להדרכה מפורטת לקראת הראיון – לחץ כאן

להורדת הטפסים להגשת בקשת פטור זקן לחץ כאן

רוצה דוגמה איך נראה מכתב פטור זקן אישי לחייל שכבר בשירות?

השבלונה למכתב ערעור על בקשה לפטור זקן אישי, שמכווינה אתכם בצורה מדויקת מה לכתוב, יחד עם מסמכים חשובים נוספים שיעזרו לכם בדרך לפטור זקן, נמצאת בפק”ל ההסתערות בקישור הזה.

קיבלת תשובה שלילית לבקשה? המשך לפי הנוהל הבא: ערעור (לחץ כאן) , קבילה (לחץ כאן). להמשיך להילחם על הזקן!

איך לחדש פטור זקן אישי?

פטור זקן אישי מקבלים היום לשנה אחת בלבד. לכן יש צורך בחידוש פטור זקן לאחר שנה.

שימו לב להגיש בקשה לחידוש פטור זקן אישי מספיק זמן לפני שהוא פג תוקף. כל עוד תגישו את הבקשה לפני שהפטור פג תוקף, לא תהיו מחויבים להתגלח עד לתשובה סופית בכתב בעניינכם.

יש מקומות שבהם מספיק לומר למפקד שרוצים לחדש, ויש מקומות שבהם ידרשו שתגישו מחדש בקשה מסודרת.

אנחנו ממליצים לבוא מחדש עם מכתב הבקשה המקורי למפקד ולבקש ממנו להגיש בקשה רשמית לחידוש הפטור.

חשוב שתדעו שכדי לשלול לכם פטור אישי שהיה לכם, על הגורם שלוקח מכם את הפטור להוכיח איך הזהות שלך השתנתה ולמה היא כבר לא מזוקנת. מה השתנה במניעים שבגללם נתנו לכם פטור בפעם הקודמת? מדוע זקן הוא כבר לא חלק מהאישיות שלכם? תדעו שלא יתכן שבגלל מצב רוח של מפקד תאלצו להתגלח. במקרה הצורך תוכלו להפעיל את קצינת פניות צה”ל או לפנות אלינו. 

כמו בבקשה הראשונה יש לכם זכות ערעור, השתמשו בה. וכמובן, לא להתגלח כדי לחדש את הפטור גם אם מבקשים ממכם.

#פטורזקןלכולם

איך להוציא פטור זקן דתי?

מי מאשר פטור זקן דתי?
את הפטור מעניק קצין בדרגת סא”ל ומעלה לאחר המלצה מרב היחידה.

מה חשוב לדעת על פטור זקן דתי?
פטור זקן דתי ניתן למי שמגדל זקן מטעמי דת. אם ברצונך לקבל את הפטור הזה עליך להוכיח כי אתה מקיים אורח חיים דתי, שומר את מצוות השבת, משתתף קבוע בתפילות, בקיא בברכות השונות ומקיים את כל המצוות. את הידע שלך יבחן רב היחידה או מש”ק מטעמו והוא זה שצריך להשתכנע שעליו להמליץ לתת לך פטור זקן דתי.

איך מקבלים המלצה מרב היחידה לפטור זקן?
בפגישה עם הרב תצטרך לענות על סדרה של שאלות (“דתומטר”), לעיתים מדובר ממש על מבחן שיוכיחו לרב שאתה שומר מצוות ובוגר החינוך הדתי.

איך להתכונן לקבלת פטור דתי לפני הגיוס?
שב ותלמד מדריך זה. התייעץ עם חברים ותתכונן למפגש עם הרב.

מהי פקודת הזקן הדתי בצה”ל?

היתר מטעמים אישיים-דתיים:

א) היתר לגידול זקן או שפם מטעמים אישיים- דתיים יינתן על-ידי הגורם המוסמך כהגדרתו לעיל, אם מצא כי גידול הזקן או השפם מטעמי דת מהווה חלק מדמותו, מהווייתו או מזהותו של החייל.

ב) בחינת הגורם המוסמך כאמור בסעיף-משנה )א( לעיל, תתבסס על בקשה שימלא החייל לפי נספח יא‘’ טופס 18 א‘’, על המלצתו המנומקת של מפקדו של החייל בדרגת רס”ן ומעלה, שתינתן לאחר שיקיים פגישה עם החייל בעניין ועל המלצת רב היחידה של החייל. רב היחידה יגבש המלצתו בהתבסס על בקשת החייל, המלצת מפקדו ושיחה או פגישה עם החייל במידת הצורך או לפי המלצת המפקד. הגורם המוסמך יוועץ עם הרב הפיקודי וינמק את החלטתו על גבי טופס 18 ב.

ג) בקשת החייל להיתר חריג לגידול זקן או שפם תועבר לגורם המוסמך על ידי נגד המשמעת ביחידת החייל. היתר לגידול זקן יינתן על גבי טופס 18 ב‘’ ויועבר לנגד המשמעת ביחידה. אם הועבר ההיתר כקובץ סרוק או בפקס, תוקפו מותנה בחתימת יד של נגד המשמעת ביחידה או מפקד בדרגת רס”ן לפחות. נגד המשמעת ביחידה יעביר את ההיתר לחייל. החייל יחזיק את ההיתר בצמוד לתעודת החוגר שלו.

עדכון הפקודה מתאריך 02.07.20 – החל מכניסת ההוראה לתוקף, הגורם המוסמך לתת היתר חריג לגידול זקן או שפם, מטעמים אישיים או אישיים-דתיים, הוא מפקד יחידת החייל (יחידת הרישום) בדרגת סא”ל לפחות, ולא קצין המשא”ן הפיקודי כפי שהיה נהוג לפני תיקון ההוראה. נציין כי גורמים רפואיים יוכלו להמשיך לתת היתר מטעמים רפואיים.

מה עושים ביום הגיוס? מוציאים פטור זמני.

איך מוציאים פטור זקן זמני בבקו”ם?
המטרה היא קבלת פטור זקן זמני בבקו”ם שיעניק לך 30 ימים לסדר את הפטור הקבוע.
כאשר תגיע לבקו”ם במסגרת שרשרת החיול תידרש לעבור כמה וכמה תחנות בדרך להפיכתך מאזרח לחייל. חשוב מאוד שתגיע מזוקן לבקו”ם. לא לסדר לפני הגיוס את הזקן. לאפשר לו להיות כמה שיותר ארוך. חשוב.

להגיע עם כיפה ואיתה גם להצטלם לתמונת החוגר.
התחנה החשובה ביותר ביום הגיוס היא תחנת אימות נתונים. תחנה קריטית – שים לב.
בתחנת אימות נתונים עליך לבקש לקבל  “פטור זקן מסיבות דתיות”.  תדגיש כי אתה מבקש את הפטור הדתי.

ייתכן ותישאל ע”י הפקיד/ה בתחנת אימות הנתונים שאלות קצרות לגבי זהותך הדתית כמו “האם אתה דתי?” או “האם הפטור על רקע דתי?” לאחר מענה על שאלות אלו תקבל פטור זקן זמני מטעמים דתיים. שים לב שהפקיד/ה יבחן את הופעתך ויוודא כי אתה חובש כיפה לראשך.
בתחנת אימות הנתונים יתנו לך במקום טופס פטור זקן זמני ל-30 יום.

חשוב לזכור לא לעזוב את עמדת אימות הנתונים בלי פטור זקן זמני מתחנה זו.  הפטור יינתן לך רק שם! ללא פטור זמני היכולת שלך להוציא את הקבוע – תהיה הרבה פחות טובה – אז חשוב להתעקש לצאת מהבקום עם הפטור הזמני ביד.

איך מתכוננים למפגש עם הרב?

כדי לקבל היתר גידול זקן מטעמים דתיים יש לקבל את אישור והמלצת הרב. חשוב מאוד להתכונן לשיחה הזו כי היא תחרוץ את גורל הזקן שלכם. לכן, חלק מהתהליך הוא הכנה לשיחה עם הרב. חשוב לשדר ביטחון. להגיע רגוע לפגישה. זה מאוד חשוב. כדי לקבל פטור זקן דתי יש שאלות שהרב שואל. אין להילחץ מהשאלות של הרב. מומלץ להתכונן לשאלות עם הפק”ל הסתערות שלנו שמצורף קישור אליו בהמשך. אם הרב שואל שאלות שאינך יודע את התשובה – חשוב שתהיה אמיתי ותגיד שאינך יודע את התשובה. אפשר לצרף סיבה למה אתה לא יודע את התשובה. התחכמויות עלולים לפגוע בתהליך ולכן יש להיות כנים.

בכלל – המאבק אינו מעודד להתחזות או לשקר במידה ואינכם דתיים, אלא מנגיש מידע רלוונטי לאלו מכם המקיימים אורח חיים דתי.

הכנות פיזיות – לא לגלח את פאות הלחיים העליונות, כיפה וציצית.

איזה שאלות הרב שואל כדי להחליט האם להמליץ על פטור זקן דתי?

פירוט ודוגמאות לשאלות ותשובות שהרב שואל, שאספנו מחיילים רבים לאורך השנים ועזרו לרבים להוציא פטור זקן דתי, הזמינו את פק”ל ההסתערות.

איך עוד הרב יכול לחפש אותי?

יש רבנים שמחפשים שיתקילו אותם בשאלות חזרה – אתה תמיד יכול להכין שאלה מהקישור הזה בשביל הרב. וגם תשובה כמובן.

שמענו על רב שלקח את הטלפון של החייל ובדק אחורה האם הוא משוחח בטלפון בשבת. זכותך לא לתת לרב את הנייד. ועדיף שתגיע בלעדיו לפגישה.

הרב לא המליץ לי על הפטור – מה עושים?

ממתינים לראות מה תהיה התשובה של המפקד על הטופס. אתם זכאים לקבל את הטופס בקשה שלכם חזרה גם אם לא אושר. בשלב זה תוכלו לערער.

הרב המליץ לתת לי פטור אך המפקד שלי לא חתם – מה עושים?

מבקשים את טופס הבקשה עם החתימה של המפקד והנימוק שלו מדוע לא קיבלת את הפטור. חייבים לתת לכם את הטופס חזרה. ומיד מגישים ערעור. מיד. יש לכם רק 48 שעות להגיש ערעור.

בכל מקרה – נצל את הזכות שלך להגיש ערעור ועשה זאת. הערעורים נרשמים במערכת ומוכיחים שבאמת עשית הכל כדי לקבל את הפטור. זה הזמן להתעקש ולעמוד על שלך!

קיבלתי תשובה שלילית לבקשה – אני צריך להתגלח?
אם אתה לא מגיש ערעור – כן. אם אתה מגיש מיד ערעור – לא ניתן להכריח אותך להתגלח!

תוך כמה זמן אני אמור לקבל תשובה?

לבקשה – תוך 30 ימים; לערעור – תוך 14 ימים.

איך מגישים ערעור?

קיבלת תשובה חיובית? מדהים! קיבלת תשובה שלילית? הגיע הזמן לערער. תכין את עצמך מראש לשלב הזה, רבים מגיעים אליו.

התשובה לבקשה הראשונה שלך תתקבל אחרי פרק זמן לא ידוע (לא הוגדר בחוק). התשובה צריכה להגיע בכתב, מנומקת ובחתימת קצין בדרגת סגן אלוף ומעלה. חריגה מכל אחד מהווה עילה להגשת קבילה בהמשך בגלל התנהלות לא תקינה. לאחר קבלת תשובה שלילית יש לך 48 שעות להגיש ערעור. מכתב הערעור ילך למפקד גבוה יותר, בד”כ בדרגת אל”ם.

לא ניתן לאלץ אותך להתגלח אם הגשת את הערעור תוך 48 שעות מקבלת התשובה!!

כשאתה כותב את הערעור, נסה להבין מהתשובה השלילית לבקשה שקיבלת מדוע לא אושר הפטור ולהתייחס לזה במכתב הערעור.

ראשית יש לבדוק האם הנוהל היה תקין – לפי הנוהל כאשר מדובר בערעור, על המפקד לראיין אותך בנושא. את התשובה יש לקבל בכתב מקצין בדרגת סא”ל ומעלה בה יהיה נימוק כתוב וחתימה של הקצין. כל חריגה מאחד מהנהלים של קבלת התשובה הוא עילה לקבילה לנציב קבילות החיילים.

המסרים שצריכים להישמע במכתב הערעור שלך הוא:

* אני יודע שאני צודק ויש לי זכות לפטור דתי. אני לא מוכן שאף אחד יגדיר את הדת שלי ואת הדרך בה אני מקיים את האמונה הדתית שלי.

* יש לי הזכות לפטור דתי כחייל דתי ואני הולך להתעקש על זה. כולל פניה לנציב קבילות החיילים.

* נסח את זה בלשונך אך אהיה מאוד ברור ונחוש. הגש ערעור מסודר, אם אפשר מודפס, צילום של התשובה שקיבלת, הדגשות של הליקויים שמצאת בתהליך וכל חומר כתוב נוסף שאתם יכולים להוסיף.

ניסוח מומלץ למכתב ערעור על פטור זקן דתי נמצא בפק”ל ההסתערות.

אם אין לך זמן להתעסק עם הערעור, זה הזמן לגייס את המשפחה לעזרה. העביר את הערעור תוך 48 שעות בכמה עותקים למפקדים שלכם. ערעור רציני, מפורט, מנומק – הוא המפתח להצלחה. השקיע!

לא אושר לי הערעור, מה עושים?

קיבלתם תשובה שלילית בערעור? – בדקו האם הנוהל היה תקין?
לפי הנוהל כאשר מדובר בערעור, על המפקד שלכם לראיין אתכם בנושא. אתם אמורים לקבל תשובה בכתב מקצין בדרגת סא”ל ומעלה בה יהיה נימוק כתוב וחתימה של הסא”ל. כל חריגה מאחד מהנהלים של קבלת התשובה הוא עילה לקבילה לנציב קבילות החיילים.

הנוהל לא היה תקין וקיבלתם תשובה שלילית בערעור?
זה הזמן להתקשר לקצינת פניות צה”ל במספר טלפון 1111 – יש לעדכן שהנוהל לא היה תקין, לא לפי הפקודה, ולדרוש שהיא תתערב, שיתנו לכם אפשרות לערעור נוסף.

קצינת פניות לא עזרה לכם?
בשלב הזה תאלצו להיפרד מהזקן, בתקווה שזו פרידה זמנית. אך אל ייאוש, יש עוד מה לעשות! עכשיו הזמן לפנות לנציב קבילות החיילים.

קיבלתי תשובה שלילית, הנוהל היה תקין, מה עוד אפשר לעשות?
להגיש קבילה על נוקשות יתרה או אי צדק בולט.

איך מגישים קבילה?

אתם מרגישים שנעשה לכם עוול? הוכחתם כי אתם ראויים לפטור דתי ולא קיבלתם אותו?
בדיוק למצבים כאלו יש נציב קבילות החיילים. הסבר מלא על נציב קבילות החיילים ואופן הפנייה –לחצו כאן

 

קיבלתי פטור דתי – מה עכשיו?

הפטור שלכם הוא דתי. לפי הפקודה ניתן בסיטואציות מסויימות לקחת פטור מחיילים. למשל במקרים בהם חייל שקיבל פטור דתי ונמצא צופה בסרט בנייד בשבת, או שאינו מצטרף למניין, או שגילח את החלק העליון של פאות הלחיים, או שמספר את השיער בזמן ספירת העומר.

איך לחדש פטור זקן דתי?

חידוש פטור זקן דתי מקבלים היום לשנה אחת בלבד.

שימו לב להגיש בקשה לחידוש פטור זקן דתי מספיק זמן לפני שהוא פג תוקף.

יש מקומות שבהם מספיק לומר למפקד שרוצים לחדש, ויש מקומות שבהם ידרשו שתעשו שיחה נוספת עם הרב.

כמו בבקשה הראשונה יש לכם זכות ערעור, השתמשו בה. וכמובן, לא להתגלח כדי לחדש את הפטור.
יתכן ותצטרך לחזור ולהוכיח את דתיותך בשיחה מול הרב או המפקד.

 

איך להוציא פטור עומר או פטור בין המיצרים?

פטור זקן בספירת העומר הוא פטור מאוד מבוקש על ידי כל חייל שאין ברשותו פטור זקן קבוע. 

ספירת העומר הם 7 שבועות מערב פסח ועד ערב שבועות, בין הזמנים הם 3 שבועות עד ערב תשעה באב, שבהם מסיבות של אבלות מאפשרים לחיילים לקבל פטור זמני. חשוב להדגיש כי לפי הפקודה וההנחיות הפטור אמור להינתן אך ורק לחיילים שומרי מצוות. אך ביחידות רבות מאפשרים גם למסורתיים לקבל את הפטור.

איך אני משיג טופס בקשה? מבקש מהרב או מהרס”ר.

קישור לטופס פטור עומר תשפ”ג: בקישור הזה.

דגשים – אם אתם לא דתיים תציינו לרב כי זהו מנהג אבותיכם. שגם אבא וסבא שלכם נוהגים שלא להסתפר בתקופה המדוברת. שימו לב, המשמעות היא שלא ניתן יהיה בתקופה המדוברת לסדר זקן או להסתפר.

שאלות שכדאי ללמוד את התשובה להן: למה קוראים לתקופה ספירת העומר /בין המצרים? מה זה מנהגי אבלות? מה מברכים על ספירת העומר? מתי? מה עושה מי ששכח לברך? באיזה נוסח אתה סופר? מתי מתגלחים?

אם אתם מסורתיים ומסרבים לתת לכם פטור עומר/ בין המצרים – ערבו את קצינת פניות צה”ל – 1111.

הצלחתם להשיג פטור זמני – עכשיו הזמן להגיש בקשה לפטור קבוע. משום שמדובר בפטור זמני והגשתם בקשה לפטור קבוע, על פי הפקודה לא ניתן לחייב אתכם להתגלח עד תשובה בערעור. יש שאלות בנושא? צרו איתנו קשר.

פטור עומר פקודה
#פטורזקןלכולם

איך להוציא פטור זקן רפואי?

מה ההבדל בין פטור אישי או דתי לפטור זקן רפואי?

פטור רפואי, בניגוד לדתי או אישי ניתן רק על ידי רופא צבאי.

מי מוסמך לתת פטור רפואי?

רופא. לא חופ”ל. יש יחידות שבהן הרופא הגדודי מורשה לתת פטור, בחלק מהיחידות לקבלת פטור זקן נדרש אישור של רופא חטיבתי ואפילו פיקודי, למשל בבא”חים.

מה הסיבות העיקריות לקבלת פטור רפואי?
20 פצעים (חצ’קונים), אסתמה של העור, אקזמה באזור הפנים, אלרגיה חמורה בפנים, פסוריאזיס, צלקות או חתכים, שומות ונגעים בפנים.

מה אפשר לעשות כדי להוציא פטור רפואי?
*אנו מבקשים בכל לשון של בקשה שלא תשחיטו לעצמכם את הפנים שלכם.

בין החיילים רצים כל מיני “מתכונים” שמטרתם לגרום פציעה בפנים שתשכנע את הרופא לתת לכם פטור. שוב, אנחנו לא מעודדים זאת. אלו הפנים היחידות שיש לכם עכשיו ובעשרות השנים הבאות.

מה אומרת הפקודה על פטור זקן רפואי?

גילוח ותספורת – מתוך הק”א 01-05-33 (פרק ה: תספורת, תסרוקת וגילוח)

3) היתר מטעמים אישיים- רפואיים:(א) אם קיים צורך רפואי, יפנה החייל לקבלת היתר לגידול זקן או שפם מטעמים אישיים- רפואיים מרופא יחידתו. רופא היחידה רשאי לאשר היתר זמני לגידול זקן או שפם עד 14 יום. החייל יחזיק את ההיתר בצמוד לתעודת החוגר שלו.

(ב) חייל שקבע לו רופא צבאי מורשה על-ידי מקרפ”ר – ענף רת”ם, היתר לגידול זקן מעל 14 יום לגידול זקן או שפם, יחזיק את ההיתר בצמוד לתעודת החוגר שלו. בהיתר זמני יפורט משך הזמן שבו החייל יהיה רשאי לגדל זקן מטעמים רפואיים, בהתאם לקבוע בהוראות קרפ”ר.

(ג) חייל שקיבל היתר כאמור, יגדל את זקנו בהתאם לכללי גידול הזקן המפורטים בהוראה זו.

בהנחיות שהוציא צה”ל לאנשי הרפואה נכתב כך:

ההתוויות הרפואיות למתן פטור מגילוח הינן מעטות ולא שכיחות.

ההתוויות למתן היתר זה הן:

1. מחלה של עור הפנים המתבטאת בנגעים מוגלתיים וקיימים מעל 20 נגעים מוגלתיים באזורי הגילוח.

2. כוויות נרחבות בעור הפנים באיזורי הגילוח, כתוצאה מחשיפה לגורמים פיזיקאליים (קרינה, חום, קור) או גורמים כימיים.

3. קיומם של תפרים לאחר ניתוח באזורי הגילוח בעור הפנים.

הסמכות למתן הפטור:
1. רופא יחידה יכול לאשר פטור רפואי מגילוח לתקופה של עד שבועיים.

2. מעל שבועיים, ברצף או במצטבר, היתר ינתן ע”י “קר”פ מוסמך” בלבד, כהגדרתו בהנחיות ענף רת”ם וזאת לתקופה של עד 60 יום. (הערת המערכת: ידוע לנו כי ניתן לקבל אף פטור רפואי ל-90 יום ובמקרים חריגים אף ל-180 יום, מאוד נדיר)

דגשים:

1. אין להפנות חייל לבדיקת רופא מומחה ברפואת עור לצורך מתן פטור זה. (הערת המערכת: רופא עור צבאי יכול להיות ממליץ לרופא היחידה בנושא פטור זקן)

2. אין פטור קבוע מגילוח. לא ניתן לאשר פטור רפואי מגילוח לסירוגין (“יום כן יום לא” או “כל 3 ימים”). אין פטור רפואי לזקן צרפתי. הזקן יגודל בהתאם להק”א 33-05-01.

3. אין לאשר פטור מגילוח במקרים של יובש, גירוי או אדמומיות בעור הנגרמים על ידי גילוח, אלא להמליץ על שינוי שיטת הגילוח או שימוש בתכשירים אחרים.

רופא היחידה רשאי לזמן אליו את החייל במהלך תקופת הפטור לצורך בדיקה ומעקב אחר מצבו הרפואי ובחינת המשך נחיצות הפטור, ע”פ שיקול דעתו ובהתאם להנחיות

מה הם המצבים הרפואיים שבגללם נותנים פטור רפואי?

מצבים רפואיים שיש מצב שבזכותם תצליחו להוציא פטור רפואי

הסבר

פסוריאזיס

 

מחלת עור מתבטאת בנגעים אדומים או רבדי קשקשת, בעיקר מעל מפרקים, המפשעה, והגב. כל פציעה שפשוף או שריטה עלולים לגרום באותו מקום להתפרצות של נגע חדש. חולי פסוריאזיס בעלי מעורבות של איזור הצוואר והפנים, צריכים להימנע מגילוח בסכין או גילוח בכלל, ולכן יוכלו לקבל פטור מלא מגילוח.

 

אטופיק דרמטיטיס

 

מחלת עור המכונה גם “אסתמה של העור”. מדובר בבעיית עור כרונית הגורמת לפריחה קשקשית וגירודים. אצל חלק גדול מהחולים ישנה שכיחות גבוהה במשפחה של מחלות אלרגיות כמו אסתמה וקדחת השחת.

במהלך המחלה מתרחשת תגובה אלרגית של העור הגורמת לדלקת כרונית. התוצאה: יש תחושת גירוד בעור, הוא הופך יבש וקשקשי. הגירוי הכרוני והגירודים הבלתי פוסקים הופכים את העור לעבה יותר ובעל מרקם נוקשה. חשיפה למרכיבים להם החולה אלרגי מחמירה את הסימפטומים.

 

אין מרפא לאטופיק דרמטיטיס. גם כאן, בדומה לפסוריאזיס, אם סובל החולה ממעורבות של נגעים בצוואר או בפנים, ניתן יהיה לקבל פטור מלא מגילוח.

אקנה

 

כ-60% מבני הנוער סובלים מאקנה בדרגות חומרה רבות. התופעה לרוב חולפת עד גיל 25, אולם חלק מהמבוגרים סובלים ממנה גם כן בהמשך חייהם. התופעה נגרמת משינויים הורמונליים ופעילות יתר של בלוטות החלב המפרישות עודף של שומן על פני העור.

 

התוצאה היא הופעת פוסטולות – פצעונים מורמים מעל העור, מלאים בנוזל. לעתים הפוסטולות מזדהמות לאחר שהסובל פוצץ אותן, והן מתמלאות במוגלה, גדלות ומכאיבות. פיצוץ של החצ’קונים גורם לא רק לזיהום, אלא גם לצלקות הנותרות לכל החיים (“פני פיצה”).

 

במקרים של אקנה עם הופעת נגעים באיזורי הגילוח, ניתן לקבל פטור מלא מגילוח, שכן סכין הגילוח תגרום לפציעת הנגעים, לדימום, לזיהום שלהם והיא עלולה להותיר צלקות לכל החיים.
שימו לב שכיום הרופא יתן פטור רק לאחר ספירת 20 נגעים.

 

המאנגיומה

 

מדובר בגידול של כלי דם, המופיע על העור ככתם אדום, שטוח או בולט מעל פני העור. במרבית המקרים, ההמאנגיומות מופיעות בלידה ונעלמות עד גיל 3, אולם בחלק מהמקרים הן נותרות לכל החיים. מעבר של סכין גילוח מעל המאנגיומה הוא מסוכן ביותר, ועלול לגרום לדימום בלתי פוסק ולכן גם כאן אלה הנושאים המאנגיומה באיזור הצוואר והפנים יוכלו לקבל פטור מלא מגילוח.

נגעים אחרים בעור

 

רופא היחידה או רופא עור יכול לפטור מגילוח, אם מופיעים נגעים אחרים על עור הפנים והצוואר, החל משומות ועד נגעים אחרים בולטים, או גידולים. כאמור, פעולת הגילוח, עלולה לפצוע את הנגעים, לגרום לדימום, לצלקות או לזיהום שלהם.

צלקות

 

חתכים, כוויות, ניתוחים ופצעים – את כולם זוכר העור בצורת סיבוך הפצע שהוא הצלקת. הן עלולות לגרום לגרד, כאב, ואף הגבלה בתנועה. באיזורי הצלקת ישנו אובדן של זקיקי שערה ובלוטות זיעה. יש מי שעל פניו צלקות שיעדיף לגדל זקן כדי להסתיר את הצלקת, ואחרים שיעדיפו להתגלח כדי לשוות מראה אחיד לעור הפנים. כך או כך, מצולקים על פניהם או צווארם יכולים לקבל פטור מגילוח אם רצונם בכך.

 

אקזמות

 

תגובה דלקתית של העור יכולה לנבוע מבעיות רבות, וגם כאן, כל גילוח עלול להחמיר את התופעה, לגרום לגירוי ואפילו לדימום.

תגובה אלרגית

רבים מהמתגלחים סובלים מתגובת רגישות משמעותית לאחר הפעולה, המתבטאת באדמומיות (בעיקר בצוואר). ישנם כאלה הסובלים מאלרגיות עוריות כתוצאה מחשיפה לצמחים מזונות ואפילו חומרי ניקוי וטיפוח. במקרים כאלה, ניתן לקבל פטור מגילוח.

 

פטור נפשי

 

באופן  תיאורטי, חיילים שפעולת הגילוח “עלולה לפגוע בנפשם”, עשויים במקרים מסויימים לקבל פטור, זמני או קבוע, מגילוח. מקרים כאלה עשויים לכלול הפרעת חרדה או טראומה מהעבר הקשורים בגילוח, כמו גם מצבים נפשיים אחרים. נדיר שמצליחים להוציא על זה פטור.

 

 

מקור האינפורמציה בטבלה זו: LINK

איך להתכונן לקבלת פטור רפואי לפני הגיוס?

אם חשוב לך הזקן – כדאי להתכונן לקבלת הפטור עוד לפני הגיוס.
אנחנו ממליצים להגיש במקביל בקשה לרפואי ובקשה לאישי.

1 – ללכת לרופא עור בקופת חולים ולהוציא מכתב המלצה לפטור. זה יכול לעזור. בנוסף לאסוף את כל האינפורמציה הרפואית שתוכלו, מרשמים, צילומים של העור שלך כשהתגלחת וכו’.

2 – להכין מכתב בקשה אישי מתוך כוונה להגיש מראש בקשה לפטור אישי ופטור לרפואי במקביל. מכיוון שהמערכת הרפואית לא תמיד זריזה, כדי שלא תמצא את עצמך מגולח, תגיש במקביל בקשה על אישי ורפואי. זה לא סותר אחד את השני ואין שום בעיה עם הגשה במקביל. זה רק מדגיש עד כמה אתה נעול לקבל את הפטור.

איך מגישים בקשה לפטור אישי – כאן

חשוב – לא להכניס שום היבט רפואי במכתב האישי, זה יגרום מיד לפסילתו.

 

מה עושים ביום הגיוס?

איך מוציאים פטור זקן זמני בבקו”ם?
המטרה היא קבלת פטור זקן זמני בבקו”ם שייתן לך 30 יום לסדר את הפטור הקבוע.
כאשר תגיע לבקו”ם, במסגרת שרשרת החיול תידרש לעבור כמה וכמה תחנות בדרך להפיכתך מאזרח לחייל. חשוב מאוד שתגיע מזוקן לבקו”ם. לא לסדר לפני הגיוס את הזקן. חשוב לאפשר לו להיות כמה שיותר ארוך ומלא.

התחנה החשובה ביותר ביום הגיוס היא תחנת אימות נתונים. תחנה קריטית – שים לב.
בתחנת אימות נתונים עליך לבקש לקבל  “פטור זקן מסיבות רפואיות”.
תדגיש כי אתם מבקשים את הפטור הרפואי.

ייתכן ותישאל ע”י הפקיד/ה בתחנת אימות הנתונים שאלות קצרות לגבי העניין הרפואי שעל הפרק. הצג לפי הצורך את המכתב שהבאת איתך מהרופא האזרחי. לאחר מענה על שאלות אלו תקבל פטור זקן זמני ממניעים רפואיים ל-30 יום.

אין לפקיד/ה שום סמכות להחליט כי אין לך “מספיק זקן” או שלא מגיע לך פטור זמני. תתעקש!
אם מסיבה כלשהי מסרבים לתת לך פטור זמני בתחנה – תדרוש לדבר עם המפקד/ת האחראי/ת ותעמוד על זכותך לפטור זמני. חשוב לזכור לא לעזוב את עמדת אימות הנתונים בלי פטור זקן זמני מתחנה זו. הפטור יינתן לכם רק שם!

ללא פטור זמני הסיכויים שלכם להוציא את הפטור הקבוע – יהיו הרבה פחות גבוהים  – התעקש לצאת מהבקום עם הפטור הזמני ביד.

איך מבקשים פטור זקן בטירונות?

לאחר שתגיע מהבקו”ם לבסיס הטירונות שלך וכחלק מהתהליך לקבלת פטור הרפואי עליך לדרוש מהמפקדים כי ישלחו אותך למרפאה כדי לקבל פטור רפואי.

מה הן הזכויות הרפואיות שלך כחייל? (הקישור המלא לפקודת המטכל הרפואיתכאן):

11. חייל המעוניין בטיפול רפואי, יפנה למפקדו או למי שהוסמך לכך על ידי המפקד, בהתאם לפקודות הקבע של היחידה.

12. המפקד או מי שהוסמך לכך על ידו, יפנה את החייל לטיפול במרפאה, בשעות פעילותה ובהתאם לפקודות הקבע של היחידה. ההפניה תיעשה כאמור בסעיפים 57 עד 61 להלן, וכמפורט להלן:

א. החובש יטפל בחייל בהתאם לסעיף 38 להלן.

ב. אם נמצא במרפאה רופא, זכאי החייל להיבדק על ידי רופא.
ג. ביקש חייל להיבדק על ידי רופא, או פנה לחובש פעמיים בסמיכות בגלל אותה בעיה (על אף הטיפול שקיבל מהחובש) ייוועץ החובש ברופא, לגבי דחיפות ביצוע הבדיקה, בכפוף לאמור בסעיף 13 להלן.

13. ביקש החייל להיבדק על ידי רופא, לא ידחה את הטיפול למועד העולה על 24 שעות מהמועד שבו פנה החייל, אלא באישור הרופא. ההחלטה לדחות את הטיפול תתועד ביומן.

פרק ב – אי-תלות הגורם הרפואי המטפל

  1. בטיפול רפואי בחייל, בשגרה ובאימונים, יהיה מחויב הגורם הרפואי המטפל, בראש ובראשונה, לבריאות החייל. הטיפול יינתן בהתאם לעקרונות הרפואה, לאתיקה המקצועית, לפקודות הצבא ולהוראות קרפ”ר.
  2. חיל הרפואה הוא מוסד רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה, והקרפ”ר הוא הסמכות המקצועית העליונה בצה”ל בענייני הרפואה ומנהל המוסד הרפואי. כמנהל המוסד הרפואי אחראי הקרפ”ר לקיים את כל החובות המוטלות על המוסד הרפואי בחוק זכויות החולה.

יש הפניה לרופא מה עושים עכשיו?
קח איתך להפניה את כל המסמכים הרפואיים מהאזרחות שאספת.
חשוב מאוד שתעמוד על הזכויות שלך. יש לך בעיה רפואית ואל תעזוב עד שתקבל פטור – כי אתה יודע שמגיע לך. יש לך את הזכות המלאה לבקש לראות רופא עור. תתעקש, זה המפתח פה.

שאלות ותשובות בנושא פטור רפואי

שאלה

תשובה

הרופא בכלל לא הסכים לשמוע אותי.

הרופא אמר שאסור לו להוציא פטורי זקן רפואי.
הרופא אמר שבודקים אותו ואסור לו לתת יותר פטורים רפואיים.

זה חוקי? מה אני יכול לעשות?

לא תקין. עילה לקבילה.
לפי פקודת מטכל הרופא הצבאי מחוייב קודם כל בשמירה על בריאותך. מצב המסכן אותך שעלול לגרום לך לנזק בלתי הפיך בפנים שלך הוא בניגוד לפקודה ולאתיקה הרפואית.

האם הרופא בצבא חייב לקבל את המלצת הרופא האזרחי שהבאתי איתי לגיוס?

ההמלצה היא שכן. בפועל במציאות, זה לא תמיד קורה.

האם חייבים לתת לי הפניה לרופא היחידה?

לפי הפקודה – כן

רופא מומחה צבאי לא אישר לי פטור מה אני יכול לעשות?

אתה יכול לבקש הפניה נוספת לרופא אחר.

כל פעם נותנים לי פטור מוגבל לזמן קצר, איך אצליח להגיע לפטור ארוך?

תאסוף את כל הפטורים שקיבלת ותציג לרופא היחידה 3-4 פטורים כאלו, יש אפשרות שהוא יחליט לתת לך פטור ארוך יותר או קבוע.
חשוב. שמרו את הפטורים הזמניים שקיבלתם.

הרופא דורש שאני אתגלח לפני שאני בא אליו לחדש פטור רפואי, אני חייב?

כן.
אתה יכול לנסות לבדוק אם הרופא יסכים שתגלח רק חתיכה קטנה באזור הצוואר, לפעמים הם מסכימים.

כמה פצעים צריך כדי לקבל פטור רפואי?

20.
היום בחלק מהיחידות מאפשרים לשלוח תמונה של הפצעים או של דימומים אחרי גילוח ולקבל פטור.

קיבלתי הפניה לרופא עור אזרחי בשביל פטור זקן רפואי.

הלכתי לרופא והוא המליץ לי על פטור זקן רפואי.

האם יכולים ביחידה להתעלם מההמלצה של הרופא האזרחי?

כעיקרון רופא יחידה לא יכול להתעלם כי אינו מתמחה ברפואת עור ואם הוא בכל זאת מסרב – זו עילה לקבילה.

האם רופא הגדוד יכול לאשר את הפטור זקן הרפואי?

כן אבל בד”כ רק לתקופה קצרה.

נגמר לי הפטור בקו”ם ועוד לא השגתי הפניה לרופא, מה לעשות?

בלי פטור תצטרך להתגלח.
אם תגיש בקשה על אישי במקביל לרפואי לא תהיה מחוייב להתגלח.

האם קב”ן נותן פטור זקן?

לא.
הוא רק יכול להמליץ למפקד היחידה או רופא היחידה לתת פטור לחייל והם לא תמיד מקבלים את ההמלצה.

יש לי צמיחה יחסית מהירה, אני מתגלח כל יום כי יש ממש זיפים ולפעמים מתגלח בלילה ובצהריים כבר גדל שוב, אני יכול לקבל על זה פטור רפואי?

לא.

יש לי דימום אחרי כל גילוח.
לא מוכנים לתת לי הפניה לרופא, מה אני יכול לעשות?

לא תקין.
תתקשר לקצינת פניות צה”ל במספר 1111 ותשלח לה תמונה. בקש את ההתערבות שלה.
נגרם לך נזק שיתכן כי הוא בלתי הפיך לפנים, בניגוד לפקודת מטכ”ל. לא עזר? תקבול.

לא אישרו לי פטור רפואי.
אני סובל מבעיה רפואית אמיתית ומוכחת ולא קיבלתי פתרון ומענה מהמערכת הרפואית הצבאית. מה אני יכול לעשות?

אם עשית הכל. לחצת על הגורמים ביחידה ובמרפאה ואתה מרגיש שלא רואים אותך ובנתיים נגרם לך ולפנים שלך נזק אמיתי – תגיש קבילה.

איך מגישים קבילה?

ההסבר המפורט בלחיצה כאן
לפי הפקודה המטכ”לית על צה”ל לספק לך את שירותי הרפואה שלהם אתה נזקק.
אם לא קיבלת את שירותי הרפואה שלהם אתה זכאי – עליך להגיש קבילה ולהתלונן, גם כדי שהבעיה שלך תיפתר וגם כדי לעזור למערכת להשתפר.

אנחנו מקבלים מדי יום פניות מחיילים שלא קיבלו מענה מהרופא. זה לא תקין. ככל שיהיו יותר חיילים שיגישו קבילות כך הסבירות שהנושא ישתנה. אצל נציב קבילות החיילים יש קדימות לנושאים בנושאים רפואיים. אנחנו מעודדים אתכם לקבול.

שיהיה בהצמחה! #פטורזקןלכולם.

___________

* אין לראות במדריך זה ייעוץ משפטי וההסתמכות על הדברים הרשומים במדריך זה היא באחריותכם בלבד.

* אין במדריך זה שום עידוד להפרת פקודה אלא רק קריאה לפעולה מתוך הכרת הנהלים והפקודות הקיימות.

מרצ'נדייז לתרומה למאבק

רוצה להשיג פטור זקן ולשמור עליו?

הירשם לעדכוני מדריך פטור זקן ופקודת הזקן
וקבל 10% הנחה על פק"ל ההסתערות לפטור זקן!