למה פטור זקן בצה”ל?

מתוך עמוד קמפיין מימון ההמונים לעתירה לבג”צ בשנת 2020.
לקישור למדריך איך להוציא פטור זקן בצה”ל לחץ כאן.
על מה אנו נאבקים?
כמות החיילים, הלוחמים, המפקדים והקצינים המבקשים לגדל זקן עומד על עשרות אחוזים מכלל המשרתים. הפקודה הצבאית מתירה גידול זקן על רקע דתי, רפואי, ואישי (“זהות, מהות והוויה”). בפועל, קשה עד בלתי אפשרי לקבל פטור אישי, מה שיוצר אפליה חמורה בצה”ל – צבא העם.

אלו שקיבלו את הפטור הנחשק – סובלים מהטרדות תכופות מצד הרס”ר, הרב והמפקד, ולאחרונה, בהוראתו של הרמטכ”ל רא”ל אביב כוכבי המתנגד בנחרצות לגידול זקנים בצה”ל – כל סוגיית פטור הזקן בצה”ל עלתה שלב ואנו עדים לשורה של ביטולים שרירותיים של הפטורים ביחידות השונות.

המטרה שלנו – לאפשר לכל חייל שהזקן הוא חלק מזהותו – לגדל זקן!

 
זקן בצה"ל - מדוע ולמה?
הטענה המשפטית – פגיעה ברוח השוויון והאחווה בצה”ל
חוק שירות חובה לכולם במדינה מהווה את אחת מאבני הדרך החשובים במדינת ישראל. עם זאת, כולנו יודעים שבמציאות החוק אינו שוויוני ובטח לא זהה. אלו שכן מתגייסים, חווים תנאי שירות שונים שניתנים למגזרים שונים.
חייל שהוכיח שזהותו דתית יקבל באופן כמעט אוטומטי פטור זקן מרב היחידה, בעוד שחייל חילוני שזהותו מזוקנת ייאלץ להיאבק, לערער, לטחון מים, לקבל איומים על ריתוקים או הדחה רק כדי להוכיח שהזקן שלו הוא חלק מזהותו ולקבל פטור זקן. זוהי פגיעה חמורה בשוויון והאחווה בין המשרתים החילוניים לדתיים!
חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו
מבלי להיכנס לכך שנוטלים לחיילים את זכות הבחירה, מניין לצבא הזכות להתערב בגופו של חייל ולקבוע כי עליו לגלח את זקנו יום אחרי יום אחרי יום? האם אתם מדמיינים פקודה צבאית הקובעת שעל החיילות לגלח את שיער ראשן? גם אנחנו לא.
להילחם באויבים ולא במזוקנים
למלחמה שצה”ל מנהל נגד מזוקניו יש מחיר: כבר היום נרשמת ירידה במוטיבציה לשירות. פחות צעירים מתגייסים לשירות משמעותי. מתגייסים רבים משתחררים מבלי להתקדם לפיקוד ולקבע משום שלא מאפשרים להם לגדל זקן (יש לנו עדויות רבות לכך). ישנו נתק בין הקצונה הבכירה לבין הדור הצעיר ובמיוחד דור המפקדים הצעירים, ניתוק שניכר היטב בהחמרת היחס כלפי בעלי הזקנים שאנחנו חווים לאחרונה. היחס של גברים צעירים לזקן שלהם הוא הרבה מעבר לבגד שלובשים ופושטים. עבור רובם מדובר בזהות שלהם, בחלק ממי שהם. אי אפשר לדרוש ממי שלוקחים ממנו את הזהות להתגייס, לשמור על מוטיבציה גבוהה, לצאת לפיקוד או לחתום קבע. וזה כרגע המצב בשטח.
פגיעה חמורה במורל
חיילים שעסוקים בהוכחת זהותם המזוקנת מהרגע שהתגייסו, שחשים כי נלקח מהם חלק חיוני מההגדרה העצמית שלהם – הם חיילים עם מורל נמוך יותר, מוטיבציה ירודה לשירות, ועם פחות רצון לעשות ולתת. ישנם חיילים רבים (מהיכרות אישית) שהגיעו למצב שבו הם ממש חותכים לעצמם את הפנים אחת למספר חודשים כדי לקבל פטור רפואי.
הגדלת הפילוג בעם כתוצאה מאפליה מובנת
למרות הפקודה השוויונית הקיימת כרגע, קשה מאוד לחייל חילוני להשיג פטור זקן. גם אצל החיילים הדתיים המצב לא פשוט – לכל רב יש “דתומטר” משלו. ההבדלים במספרים בין מקבלי הפטורים מעידים על כך שישנה אפליה ברורה בצה”ל, אפליה שלא טובה לאף אחד. אנחנו צבא העם. הצבא של כולם. אחוז עצום של המתגייסים היום מצהיר כי הזקן הוא חלק מהזהות שלו. די להילחם איתם.
משמעת
יש לנתק מיד את הקישור שבין משמעת לבין גידול זקן. אין שום רלוונטיות. יש יחידות מעולות, ממושמעות וייצוגיות שבהן לחיילים מותר לגדל זקן כמו יחידות מיוחדות, מג”ב, נצח יהודה, משמר הכנסת, משטרת ישראל, יחידת האישים בשב”כ ועוד.
מעבר לכך, ישנם מפקדים בכירים רבים בצה”ל שזקן מעטר את פניהם:
תא”ל דן גולדפוס – קצין חי”ר וצנחנים ראשי, תא”ל דוד זיני – מפקד עוצבת עידן, תא”ל דן נוימן – מפקד עוצבת געש, תא”ל עלא אבו רוקן – מזכירו הצבאי של נשיא המדינה, אל”מ גיא פאפו – עוזר הרמטכ”ל, אל”מ נריה ישורון – מפקד עוצבת יפתח ומדריך בפו”מ, אל”מ עומר כהן – מפקד קשר ואלקטרוניקה פיקודי, אל”מ מיכאל בן עזרא – המדען הראשי של זרוע היבשה, סא”ל שלומי ממן – ראש ענף התרעה, סא”ל א. – מפקד מגלן, ניצב יעקב שבתאי – מפקד מג”ב ועוד קצינים ונגדים לתפארת המדינה.
אלו נמצאים בין הפטיש לסדן – מצד אחד הם רוצים לגדל זקן בצורה חופשית ורגילה, אך מהצד השני הלגיטימיות הפיקודית שלהם סופגת מכה, הם מתקשים להוות דוגמה אישית כפי שהם מחויבים ואמורים, וההתקדמות הצבאית שלהם עלולה להיפגע.
 
הפתרון הדרוש
צה”ל נדרש לאפשר לכל חייל המעוניין בכך לגדל את זקנו! הפקודה הנוכחית מאפשרת לחיילים שהזקן הוא חלק מזהות, המהות וההוויה שלהם לקבל פטור זקן אישי, אבל במציאות צה”ל לא מאפשר זאת. פטור זקן לכולם הוא המהלך המתבקש.
בעתירה לבג”צ נטען כנגד המדיניות הלא-רשמית והלא-חוקית לצמצום המזוקנים בצבא, נטען לאפלייה בין קצינים בכירים לחיילים ובין דתיים לחילוניים, נטען שהפעילות לביטול פטורים קיימים היא לא חוקית ושעל הצבא לאפשר גידול זקן לכל חייל שהזקן הוא חלק מזהותו.
 

אך מי יוביל את המהלך?

הצוות המשפטי שלנו
לאחר חיפושים ובדיקות החלטנו לגייס את משרד עורכי דין נחמני-בר, מומחים במשפט צבאי עם ניסיון בעתירות לבג”צ והבנה עמוקה של סוגיית פטור הזקן בצה”ל. את המאבק המשפטי יובילו:
סא”ל במיל’ עו”ד אפרת נחמני-בר – בעלת תואר ראשון ושני במשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת ת”א. בעלים ומייסדת המשרד. מילאה שורה של תפקידים, בהם סגנית הסנגורית הצבאית הראשית ותובעת צבאית במגוון תפקידים בכירים.
סרן במיל’ עו”ד ליאור שטלצר – בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני עם התמחות במשפט פלילי מאוניברסיטת ת”א. עוסק בתחומי המשפט הצבאי מזה כ-13 שנה, מתוכם שירת כ-7 שנים בפרקליטות הצבאית במגוון תפקידים.
באוגוסט 2015, עו”ד שטלצר הגיש עתירה כנגד הניסיון לתקן לרעה את פקודת הזקנים בצה”ל, בעקבותיה בית המשפט העליון הקפיא את תהליכי הפקודה בכל יחידות הצבא. בהמשך, רשויות הצבא תיקנו את הפקודה לטובת החיילים. במקביל, הקים את קבוצת “גידול זקן בצה”ל” שסייעה לחיילים רבים לקבל ולשמור על פטור הזקן שלהם.

 

מי אנחנו?
יוכי ברוך  סגן במיל’, אשת שיווק, יוזמת המאבק, אמא של עוז, חייל מזוקן. במשך 9 חודשים בהם נאלץ בנה להתגלח, סוגיית פטור הזקן לא נתנה לה מנוח והיא החלה במאבק עיקש בעבור כל החיילים. כבר מעל שנה שהיא מייעצת ומסייעת לחיילים ומפקדים להשיג ולשמור על פטור הזקן שלהם.
גלעד ‘המזוקן’ לוי – רס”ל במיל’, יוצר תוכן ומנהל קהילת המזוקנים הארצית.
בר פינטו – סרן במיל’, איש תקשורת, ג’ינג’י מזוקן.

מרצ'נדייז לתרומה למאבק

רוצה להשיג פטור זקן ולשמור עליו?

הירשם לעדכוני מדריך פטור זקן ופקודת הזקן
וקבל 10% הנחה על פק"ל ההסתערות לפטור זקן!